Tomatfrossa.

Äntligen är jag klar med omskolningen av tomaterna, det har varit lite segt pga en kall vår, fröerna grodde väldigt sent och långsamt. Men det kommer att bli en spännande tomat säsong, jag har många nya sorter i många olika färger.

Busktomater, behöver ej tjuvas.
• "Oregon Spring", röd från USA.
• "Amatör", röd gammal beprövad sort.
"Roma VF",  röd plommontomat från Italien.
• "Rio Grande", röd plommontomat från Italien.
• "Tiny Tim", röda små tomater, endast ca 50cm hög, den enklaste sorten att odla.

Högväxande, tjuvas och uppbindes, varmt läge.
"Medovaja Kaplja", gul droppformade från  Ryssland.
• "Purpel Russian", svart/purpur färgad plommontomat. Klarar svalare klimat.
• "Wapsipinicon peach", vit/oranga med fjunigt skal. 5 cm stora.
• "Green Zebra", gröngul randig, stora och söta.
• "Blondkopfchen", gula, små och söta.
• "Gardeners Delight", den populäraste körsbärs tomaten, röda.
• "Money Maker", engelsk sort för friland eller växthus.
• "Scatalone", rödrosa italiensk plommontomat.
• "Golden Boy" gul.
Vissa sorter finns i begränsat antal.Tomaterna är salufärdiga från mitten av Maj. Jag kommer även att köpa in större exemplar. Jag vill gärna prata lite om plommontomater, en underskattad/okänd sort, som är fantastisk. Ger mycket, med stora tomater, lite vätska och mycket "kött". Perfekt för torkning och matlagning. Bör helst odlas i växthus. Bra hållbarhet med tjocka skal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0